dimecres, 4 de gener del 2017

La publicitat de productes relacionats amb els escacs


Si entenem la publicitat des de la vesant d'una activitat comunicativa encaminada a aconseguir uns objectius dins de la comercialització d'un producte, i dins d'aquesta publicitat s'utilitza els escacs, ens trobem amb dues branques clarament diferenciades. La primera és la que utilitza els escacs com a mera excusa per a difondre un producte, i la segona és la que utilitza la publicitat per vendre un producte relacionat d'alguna manera amb els escacs. Avui vull parlar d'aquest segon cas.

El món dels escacs a tingut sempre unes necessitats i aquestes necessitats les han cobert professionals i empreses, especialitzats en aquest mercat.

Però si hi ha oferta, per poder arribar al consumidor ha d'existir publicitat. Una publicitat modesta, però publicitat al fi.

En aquest article vull fer una aproximació a una publicitat propera feta des de l'any 1956. Certament, m'hagués agradat poder anar més lluny en el temps, però la meva investigació no ha pogut passar d'aquest any.

No obstant això, crec que el material que he aconseguit és suficient per donar una imatge de com canvia el temps les coses, també en els escacs.

1956

1956

1957

1960

1960

1961

Resvista El Gráfico 1972

1976

1976

1976

1977

1978

1978

1982

1983

1988

1989

1991

1993

1993

1994

1995

2002

2002

2007

2008

2009

2011

2015

Tots aquests anuncis propagandístics no tan sols són unes curiositats en alguns casos divertides, són també un referent de la història dels escacs, ja que ens donen pistes, que conjuntament amb altres temes més importants, ens ajuden a comprendre cada època.

Salut i escacs,

3 comentaris:

Fred ha dit...

Hola de nou Roger.Després de la meva maratón anyal de loteria de Nadal i Reis on ha quedat clar el meu menú fins a Setmana Santa("papeletas de loteria no premiadas a las finas hierbas")torno a la"normalitat" i em poso al dia dels teus ultims articles.En primer lloc també felicito a tots els escaquistes l'any 2017.Jo sóc una mica més optimista(o inconscient) que tu amb la situació general.Potser per que aplico la filosofia que deia el meu pare:Cal amoinar-se quan veguis el teu cap a quinze metres,tot el demés té sol-lució!!!!.
En quant a l'article sobre la publicitat i la seva evolució e história et felicito una vegada més pel teu enorme contingut en el temps que practicament abarca la teva vida.Uns mesos més i haguessis arribat al"melic" de la teva mare!!!
Bromes apart vull anar mencionant tot l'enorme treball de la gent que va fer posible aquesta publicitat.Seguint l'ordre cronológic del teu article començo per l'Angel Ribera el qual passejava per tots els clubs i competicions.Recordo amb afecte una Festa Catalana on em va vendre el primer tauler magnetic que vaig comprar(200 ptes!!!!!!!!)Per alegria d'ell al demanarli als postres del dinar de germanor (erem vint a la taula) recordo que quasi tots el van comprar!! Desconexia que Hogar del Libro tingués secció d'escacs aixi com les botigues de rellotges d'escacs.Menció especial a Ricardo Aguilera i Enric Catalán(inagotables difusors d'escacs)Dels editors trobo a faltar Ed.Martinez Roca i Paidotribo Entrañable el curs d'en Toràn(Euwe) que vaig fer amb 19 anys No conexia la publicitat de la Btca.de Catalunya.Bó el recordatori de les revistes nostres(Mate Postal,Butlleti d'escacs.Un record al nostre consoci Rafael Ylla i el seu model de taula d'escacs que encara està a la nostre sala gran del Club.Un record a l'amic Grau i el seu Bar pal de paller de l'actual club puntera la Divisió d'Honor Cerdanyola!!I per acabar la publicitat actual dels diversos moduls d'escacs.En resum un excelent treball d'investigació que demostra una vegada més la teva gran capacitat de treball.Fins el proper article amic!!!!!!!!!!

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Bona contra crònica la teva, bona i interessant. La idea d'aquest article, apart de fer una relació d'anuncis relacionats amb productes escaquístics, ha estat intentar plasmar els canvis que s'han produït, dècada a dècada, tant en els productes a vendre com en la forma de fer la publicitat.

Salutacions,

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Bona contra crònica la teva, bona i interessant. La idea d'aquest article, apart de fer una relació d'anuncis relacionats amb productes escaquístics, ha estat intentar plasmar els canvis que s'han produït, dècada a dècada, tant en els productes a vendre com en la forma de fer la publicitat.

Salutacions,