dissabte, 25 de març del 2017

Campionats de Catalunya Juvenils


A l'organigrama dels escacs catalans tenen un lloc important el que denominem com a escacs base, es a dir, les edats que van des de sub 18 fins a sub 8. Actualment tothom ho veu com la cosa més normal, però no sempre va ser així; durant molts i molts anys, l'únic campionat que englobava les edats inferiors a sèniors va ser el Campionat de Catalunya Juvenil.

És cert que en alguns moments es van organitzar campionats de Catalunya infantils, però no van tenir una consolidació i prova d'això és que al web de la Federació Catalana d’Escacs no surt cap referència a aquests campionats i conseqüentment als seus participants.

El Campionat de Catalunya Juvenil va néixer l'any 1962 i va existit fins l'any 2011 que va ser l'últim en aquest format (sub 20). A partir de l'any 2012 va passar a denominar-se sub 18 dins el format d'escacs base.

Al web de la  Federació Catalana d’Escacs podem trobar la relació de campions i subcampions; i poca cosa més. Al web Bidmonfa trobem aquesta mateixa relació i alguns enllaços que parlen dels jugadors.

Poca cosa si volem saber més sobre el que van ser aquests campionats: relació de participants, classificació final, lloc, circumstàncies, etc., el que fa difícil poder fer un treball amb  una mínima capacitat històrica de cadascun d'aquests campionats i el que van representar. Perquè d'aquests campionats van sortir els que posteriorment van ser els millors jugadors catalans.

Dins dels pocs mitjans dels que disposo, us proposo fer una aproximació a aquests campionats, on podreu comprovar que la majoria dels campions juvenils, van ser poc després part de l'elit, tant a Catalunya, com a Espanya.


Isidre Grau. Foto: Boletín FCA

Simón-González Mestres 1964. Foto: Boletín FCA

Josep Garriga. Foto: Boletín FCA


Manel Nieto. Foto: Boletín FCA

Ángel Martín. Foto: Boletín FCA

Rafael González Maza. Foto: Boletín FCA

Josep Pisa. Foto: Boletín FCA

Victor Vehi. Foto: Butlletí d'escacs

Josep Antoni Miralles. Foto: Butlletí d'escacs


Òscar de la Riva. Foto: Butlletí d'escacs

David García. Foto: Butlletí d'escacs


Marc Narciso. Foto: Butlletí d'escacs

Josep Maria Barón. Foto: Butlletí d'escacs

Manel Granados. Butlletí d'escacs

Daniel Garrido. Foto: Butlletí d'escacs

Guillem Baches. Foto: Butlletí d'escacs

Josep Fluvià. Foto: Butlletí d'escacs


Jordi Fluvià. Foto: Butlletí d'escacs

Robert Alomà. Foto: Butlletí d'escacs

Lluis Oms. Foto: Butlletí d'escacs

Xavier Vila. Foto: Butlletí d'escacs

Àlvar Alonso. Foto: Butlletí d'escacs


Enrique Colón. Foto: Butlletí d'escacs

Erik Martínez

És una pena que tan sols hagi pogut treballar amb el primer i segon de cada campionat, ja que les classificacions generals ens donen una visió molt més complerta de la situació. Aquesta qüestió la vull treballar, però sóc conscient que em donarà molta feina perquè d'alguns campionats encara no he trobat la informació necessària.

Ha estat molt interessant per a mi comprovar com molts dels jugadors que surten avui a les classificacions dels campionats de veterans, ja sortien a les classificacions dels campionats juvenils de la dècada del 1960. Com a exemple vull posar el cas d'un company del meu club (el Club d'Escacs Sant Martí), el Joaquim Puyal, que va quedar tercer als juvenils dels anys 1965 i 1966 com a jugador del Club d’Escacs La Colmena.

En fi, la meva intenció és seguir aprofundint en aquest tema, no tan sols des de la perspectiva dels grans campions, també des de la perspectiva dels jugadors de club que han estat i estan, durant tants anys, contribuint amb la seva dedicació a que els escacs a Catalunya tinguin tant bona salut.

Salut i escacs,

2 comentaris:

Fred ha dit...

Hola Roger:Ha estat un plaer per a mi veure tans i tans noms i amics al llarg de la meva carrera escaquista.Comentaré el teu article punt per punt afegint algunes"batalletes" propies com es natural!!.Veig normal el podi de la web(potser caldria afegir el tercer clasificat per allò del podi,No obstant tinc que dir que recordo que l'Enric Casajuana feia una entrevista al menys la va fer el 1967 al guanyador(!!)i molt posiblement la va publicar al Butlleti d'escacs.Es un plaer compartir els campionats de veterans amb els amics Grau Bayarri,Dominguez,Ramón Clotet,la enorme admiració que tinc per el Fermin Tejero(algunes de les seves partides de l'any pasat m'han produit un enorme plaer)La joia que em feien els grans amics González Mestre i Josep Garriga quan comentraven entre ells les seves partides amb algunes trampetes teoriques.Un record per l'Emili Sirvent(guanyador de la edició del 1967),una de les meves besties negres i el sots-campió Vilarrasa que em va privar de guanyar-lo jo.1967 va ser un any molt maco per a mi.Vaig guanyar Taxonera de la Cultural Barcelonesa,jugador de la Selecció Catalana el qual vaig tenir el plaer de retrovarlo aquest any coincidint amb el per equips.Manuel Nieto,aquell any encara un nen,recordo la anecdota de que aquella setmana havia comprat a la Llibreria Catalan pal i paller dels escacs catalans a la epoca,La defensa Caro-Khan d'en Max Euwe i la vaig jugar contra ell per primera vegada.Va perdre un peó a l'obertura però despres el nen va jugar molt bé i ja no es va equivocar més.tot i això vaig poder fardar molts anys de la meva victoria fins que uns anys més tard ya"hecho y derecho"es va pendre una bona revenja.Mes endavant un record per l'Angel Martin,Gonzalez Maza,Pisa,Pomés,Vehi i Gil inolvidables companys de club.Marc Narcis i Daniel Alsina veins del Congrés,Oscar de la Riva,excelent amic també junt amb el seu germá Jordi,I per acabar permete'm la fardada final que he tingut amb el Robert Alomà.He dit moltes vegades que he estat "fonamental" en la"formació" escaquista d'ell. La realitat es que el seu pare em comprava moltsd llibres recomenats per mi i que jo li suministrava pel correu intern de la Caixa de Catalunya.Ara en serio i com a cloenda penso que l'actual campionat per edats es molt més gratificant i just ja que les diferencies d'edat son palpables en aquestes edats.Realment un encert dels organitzadors!!!!!Fins la setmana que vé amic!!Fred

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Ets un “pou” d'anècdotes, i és que “sap més el diable per vell, que per dimoni”. Tinc clar que les teves diferents vessants de contacte amb els escacs (jugador, directiu i llibreter) durant tants i tants anys, tan donat l'oportunitat de conèixer multitud de persones i circumstàncies relacionades amb els escacs catalans.

El teu comentari enriqueix el meu article, qüestió que t'agraeixo.

Salutacions, amic,